zaterdag 30 april 2016

Culinair: twee soorten Curry

Lieve Lezers,


vandaag deel ik twee curryrecepten met jullie. Ik ben dol op curry en eet ze het liefste met naanbrood. Je kunt het brood dan beleggen met de curry en het zo opeten. Omdat ik veel curryrecepten heb geprobeerd, deel ik vandaag mijn beste recepten! Ik hoop dat jullie net zo enthousiast zijn als ik.




Curry met spinazie, witte kaas, tomaat en ui
Ingrediënten voor twee personen:
- Twee naanbroden knoflook en koriander
- 400 gram gesneden bladspinazie (voor iets een romigere variant kun je à la crème kiezen)
- Een ui
- Een tomaat (eventueel een paprika)
- 1 el olijfolie
- 100 gram witte kaas of salade kaasblokjes
- 1 el kerriepoeder
- Een kleine teen knoflook

Hoe maak je het?
Stap 1. Snijd de ui in parten en de tomaat in blokjes. Hak de knoflook fijn. Verwarm de oven voor op grillstand (200 graden) en stop de naanbroden erin.
Stap 2. Verhit de olie in de koekenpan en fruit de ui. Voeg de tomaten (eventueel de paprika), knoflook en kerriepoeder toe en roerbak dit 1 minuut. Schep de spinazie erbij en laat deze al roerend ontdooien. Schep de uitgelekte kaasblokjes erdoor en warm ze mee.
Stap 3. Serveer de curry eventueel met verse peterselie en het naanbrood.


Basisrecept voor kokoscurry en naanbrood


Een van de eerste dingen die ik mezelf leerde koken toen ik net op kamers woonde was curry met kokosmelk. Je kunt deze curry ook met naanbrood eten, wat ik zelf het lekkerst vindt, maar het kan ook met rijst. Het onderstaande recept is een basiscurry waar je zelf ingrediënten aan kan toevoegen. Ik maak dit recept soms aan het eind van de week om alle restjes groenten op te maken die ik nog heb!


Ingrediënten voor twee personen:
- Currypasta (ik gebruik zelf die van koh thai, te koop bij bijna elke supermarkt. Ik vind zelf de groene en de gele het lekkerst en wissel ze af).
- Kokosmelk (ongeveer 200-300 ml, maar tip: koop een blik en voeg het naar smaak toe. Vries de kokosmelk die je overhoudt in in een ijsblokjeshouder, lekker in een smoothie of de volgende keer wanneer je curry maakt).
- Een teen knoflook
- Een ui
- Garnalen, vis, kip, biefstuk, wat je dan ook maar wilt. Voor de vega's onder ons is ei een optie!)
- Groenten naar keuze. Ik gebruik zelf vaak paprika, aubergine, spruiten, boontjes of bloemkool, maar eigenlijk zijn bijna alle groenten perfect voor curry.


Hoe maak je het?
Stap 1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Bak de knoflook en ui samen met het vlees, vis, garnalen of ei in een koekenpan. Wanneer je ei gebruikt, breek dan de eieren boven de pan en roerbak ze.
Stap 2. Als ze gestold zijn of als de vis of het vlees langzaam gaar begint te worden kun je de groenten toevoegen. Roerbak die even mee. Let er wel op dat verschillende groenten verschillende bereidingstijden hebben, dus kijk goed naar welke groenten je gebruikt. Zo duurt aubergine redelijk lang en is paprika natuurlijk sneller klaar. Ook groenten uit de diepvries, zoals bloemkool of sperzieboontjes doen het goed. Leg ondertussen het naanbrood in de oven.
Stap 3. Voeg de currypasta en de kokosmelk toe naar smaak. Voeg eerst de currypasta toe (deze moet vaak nog even gebakken worden) en daarna de kokosmelk. Je kunt later altijd nog extra currypasta toevoegen, maar wees er voorzichtig mee. Je curry is al snel way too spicy. Roer de curry nog eens goed door en laat het 10-15 min staan op middelmatig vuur. Als je merkt dat de curry te hard gaat koken, draai dan het vuur lager. Eigenlijk mag de curry namelijk niet koken.
Stap 4. Serveer de curry met het naanbrood en eventueel nog verse peterselie of koriander.


Eet smakelijk!


X Leidse meisjes


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen