zaterdag 21 mei 2016

Culinair : Franse uiensoep

Hoi lieve lezers,
Ik ben ontzettend verslaafd aan uiensoep en ik zoek ook al erg lang naar het perfecte recept. Nu heb ik gister een heerlijke soep gemaakt die voor mij de ideale uiensoep heel dicht benaderd. Het kost wat wachten, maar dan heb je ook wat!

Je hebt nodig :
- 1 kg uien - 1,5 liter runderbouillon - 2 laurierbladeren - verse tijm - balsamicoazijn - 250 ml droge witte wijn - een eetlepel bloem - 1 teentje knoflook - bruin stokbrood - geraspte oude kaas


Stap 1 : Snipper de uien en doe ze met wat olijfolie of boter in een grote pan. Laat de uien vervolgens minstens 30 minuten op laag vuur karamelliseren zodat ze mooi goudbruin worden. Hoe bruiner, hoe meer smaak. (Met bruin bedoel ik niet aangebrand)
Stap 2 : Pers de knoflook en doe bij de uien, strooi hier vervolgens de bloem doorheen en roer minstens 2 minuten goed door.
Stap 3  : Voeg de wijn, runderbouillon, laurier en tijm toe, Giet hier vervolgens enkele eetlepels balsamicoazijn bij. Laat dit met de deksel op een kier heeeeel lang pruttelen. (minstens 1 uur)
Stap 4 : Snijd het stokbrood en bestrooi met de kaas, zet dit een paar minuten onder de gril. Vis ondertussen de laurier en de tijmsteeltjes uit de soep.
Stap 5 : Giet de soep in kommetjes en serveer met een drijvend eiland van oude kaas met brood.

Ik heb 3 kommen van deze soep op.

Liefs,
Leidse meisjes


Geen opmerkingen:

Een reactie posten